politikmobil

Politiska kommentarer till dagsaktuella händelser.

Talanger tvingas att rösta på Sverigedemokraterna eller förbli arbetslösa eller felsysselsatta

leave a comment »

Jag läste artikeln ”Kampen om talangerna” från Region Skåne.

Tyvärr tar man in talanger från tredje land trots att det redan finns talanger här som är arbetslösa eller felsysselsatta. Jag vill inte skryta, men jag hade högsta betyg från gymnasiet i matematik, fysik, kemi, biologi och bild, samt har haft 2.0 på Högskoleprovet. Dessutom har jag Högskoleexamen i matematik, samt fil. mag./MSc i fysik. Jag har dessutom studerat en massa programmering med högsta betyg. Man kan nog kalla mig en talang. Trots detta har jag varit mycket arbetslös eller felsysselsatt, d.v.s. hankat mig fram som vikarie i skolor. Både företagen i Skåne, Lunds universitet och Malmö högskola verkar helst vilja anställa talanger från tredje land. Jag anser att de som behöver rekrytera talanger först borde vända sig till Arbetsförmedlingen och att de borde ha en fungerande matchningsverksamhet. Det är troligt att indiska konsultbolag är mer på hugget än den svenska Arbetsförmedlingen. Som det är nu så tillsätts nog många tjänster direkt från Indien och Bangladesh utan att någon svensk eller dansk får chansen att söka jobbet. Det leder ju till att många talanger i Skåne tvingas att rösta på Sverigedemokraterna (även om de inte delar politiken i övrigt) som vill att reglerna för EU-blåkort skall vara gällande, d.v.s. att personer från tredje land bara skall få anställas om lönen överstiger 1,5 gånger medianlönen i Sverige. Om det blev dyrare att rekrytera talanger från tredje land så skulle företagen i stället satsa på att utveckla dem som redan bor här. Just nu har Sverige världens mest liberala regler för arbetskraftsinvandring och det skadar talangerna här svårt. Min rekommendation till alla talanger är alltså att taktikrösta på SD för att protestera mot de extremt liberala reglerna om arbetskraftsinvandring, även om ni inte är rasister. SD är ju officiellt inte ett rasistiskt parti, även om många icke-talanger som vill profitera på talanger påstår detta. Dock har de andra partierna lovat att SD inte kommer att få inflytande såvida de inte får 51%, så att rösta på SD blir mer en ekonomisk bestraffning av partier som torterar lokala talanger. Det är trist att det inte finns några vänsterpartier som vill minska arbetskraftsinvandringen för att öka instegsjobben för talanger.

Jag har själv aldrig röstat på SD tidigare. Även om du själv inte är en talang så kan du hjälpa en lokal talang genom att rösta på SD, så kanske talangen senare kan skapa ett intressant jobb åt dig eller någon släkting.

Written by U.P.A.

13 september, 2014 den 03:25

Kommentera

