politikmobil

Politiska kommentarer till dagsaktuella händelser.

Moderniserad, ateistisk version av Psalm 94 i Psaltaren

with one comment

Även om man är en sorts ateist så bör man inte kasta bort nyttiga texter och resonemang som utvecklats under de tusentals år då en majoritet av människorna var troende. Här är ett exempel på en uppdaterad psalm. Den har ännu inte riktigt funnit sin form och detta är bara ett första utkast.

  1. Naturlagarna, du hämndens evolutionsteorier,
    du hämndens vetenskaper, träd fram!
  2. Res dig, du universums domare,
    straffa de högmodiga som de förtjänar!
  3. Evolutionen och vetenskapen, hur länge,
    hur länge skall de onda få triumfera,
  4. deras tal flöda av fräckhet,
    alla ogärningsmän förhäva sig?
  5. Vetenskapen, de krossar ditt folk,
    de förtrycker din miljö.
  6. De dödar änkor och främlingar
    och mördar de faderlösa.
  7. ”Vetenskapen ser det inte”, säger de,
    ”Det naturliga urvalet märker det inte.”
  8. Ni oförnuftiga i vårt folk, tänk efter,
    ni dårar, när skall ni få förstånd!
  9. Skulle det naturliga urvalet som gett er öron inte höra,
    evolutionen som skapat ögat inte se?
  10. Skulle vetenskapen som fostrar folken inte straffa,
    vetenskapen som undervisar människorna inte veta?
  11. Naturlagarna känner människornas planer,
    de vet att de är idel tomhet.
  12. Lycklig den som du, vetenskapen, fostrar
    och undervisar genom din lag.
  13. Du ger honom ro i onda dagar,
    medan graven grävs åt de onda.
  14. Ty vetenskapen förskjuter inte sitt folk,
    den överger inte sin miljö.
  15. Den rättfärdige skall få sin rätt
    och alla redbara ha en framtid.
  16. Vem försvarar mig mot de onda,
    vem tar mitt parti mot ogärningsmän?
  17. Om inte vetenskapen kom till min hjälp
    skulle jag snart få bo i tystnaden.
  18. När jag är rädd att tappa fotfästet
    håller din godhet mig uppe, vetenskapen.
  19. När mitt hjärta är fullt av bekymmer
    gör din tröst mig glad.
  20. Partiska domare har inte ditt stöd,
    dessa som gör orätt i lagens namn.
  21. De gaddar sig samman mot den rättfärdige
    och dömer den oskyldige till döden.
  22. Men vetenskapen är min trygga borg,
    min vetenskap är min klippa och min tillflykt.
  23. Vetenskapen och evolutionen skall straffa dem för deras brott
    och krossa dem för deras ondska.
    Naturlagarna, vår vetenskap, skall krossa dem.

Original 

Written by U.P.A.

8 september, 2013 den 23:28

Publicerat i Övrigt

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] De har ett stort hus, två stora bilar, och flera barn. I varje fall mannen i familjen har förstört mängder av människors liv med sina hjärnskadliga elchocker och hittepådiagnoser som lett till hjärnskadlig felmedicinering. ”Hur länge skall de onda få triumfera?” […]


Kommentera

