politikmobil

Politiska kommentarer till dagsaktuella händelser.

Kritik av Mattecentrum

with one comment

En artikel i Lärarnas Nyheter betonar att ordförande för Mattecentrum, Johan Wendt, har avstått en hög lön för att jobba ideellt. Jag tror att Johan Wendt i praktiken har mycket hög lön nu. T.ex. var han enligt sin blogg i Indien på kombinerad semester- och tjänsteresa samtidigt som Mattecentrum hade öppet i Sverige, d.v.s. han hoppade över att vara läxhjälpare i Mattecentrum — det är tydligen inte så kul eller viktigt för honom även om han officiellt säger annorlunda. Dessutom ledde Indien-resan till CO2-utsläpp, vilket påskyndar den globala uppvärmningen. Mattecentrum har hittills i år fått över 4 miljoner kronor från stat och kommun — så de har gott om pengar per läxhjälpselev jämfört med skolor. Mattecentrums aktivitet är begränsad till mitten på terminerna — de börjar några veckor efter skolorna startat och slutar några veckor innan. På loven plus extra veckor har Mattecentrum-personalen ledigt — även om de kallar det de sysslar med då för arbete. Att ha ett så ledigt och fritt jobb att man kan sticka några veckor till Indien mitt under den mest intensiva delen av skolterminen och dessutom ha totalt flera månaders sammanhängande ledighet är det få lärare förunnat att ha – så det innebär i praktiken en mycket hög lön. Hur stor lön tar Mattecentrums avlönade funktionärer ut? Det borde Lärarnas Nyheter ta reda på innan man framför Mattecentrums propaganda oemotsagd. Dessutom är det i praktiken ordföranden som bestämmer vilka andra som skall vara anställda. Även om Johan Wendt nu är civilingenjör inom väg och vatten (den civilingenjörsutbildning som har minst matematik — långt under vad som krävs för att bli gymnasielärare i matematik) så har ju de övriga funktionärerna ingen högskoleutbildning, men ändå troligen mycket högre lön än gymnasielärare i matematik och fysik. De flesta av Mattecentrums avlönade är alltså dåliga förebilder för eleverna vad gäller vidare studier. Jag har själv jobbat som gymnasielärare i fysik och teknik och hade då 22000 kr/mån vid heltid (2010) samt pendlade 5 timmar per dag. En nyanställd, outbildad kontorsvaktmästare på Länsstyrelsen hade samtidigt 23500 kr/mån.

När det gäller Mattecentrums videor så kan man rikta samma kritik som mot Kahn-Akademins videor, d.v.s. de tar inte vara på teori om hur ämnet bör läras ut. Nu utgår ju Mattecentrum oftast från Nationella prov och hittar inte på så många egna uppgifter & det gör ju att uppgiftskvaliteten är högre p.g.a. att riktiga mattelärare tagit fram uppgifterna. Däremot, det de kallar Matteboken har sämre uppgifter. Även Mattecentrums app med någon tabellbok hade allvarliga fel som inte rättats till under lång tid.

Det värsta är dock att Mattecentrum är en antidemokratisk och diskriminerande organisation. De har bl.a. kallat mig paranoid m.m. på Twitter samt påstår att jag mår psykiskt dåligt, trots att de inte träffar mig och bor långt ifrån mig. De brukar hävda att man skall ignorera mina åsikter p.g.a. att jag skulle vara sjuk. Detta är diskriminering och ovetenskapligt. Jag är fullt psykiskt frisk och har varit så hela tiden och jobbade t.ex. heltid som lärare när Mattecentrums smutskastningskampanj var som intensivast. Mattecentrum har även valfuskat. Läs mer om detta på: http://mattecentrum.orbin.se/. Jag har varit ideell läxhjälpare på Mattecentrum i Lund sedan 2009 och var en av grundarna men blev avstängd p.g.a. att jag hade ställt frågor om ett avtal Mattecentrum ville att vi volontärer skulle skriva på. Det är svårt att tro att detta är sant, men jag besökte inget Mattecentrum, träffade inga volontärer eller elever och hade ingen kommunikation alls med Mattecentrum från det att jag varit gillad på Facebook av Johan Wendt och varit volontär med enbart positiva kommentarer till dess att jag blev avstängd. Jag ställde frågan några dagar efter ett Mattecentrum och blev avstängd för gott, utan möjlighet att överklaga kvällen innan nästa Mattecentrum. Det är uppenbart att Mattecentrum anstränger sig för att tysta alla kritiker som dyker upp. Att jag är den enda kritiker som hörs beror nog på att jag är mer självsäker och kan hantera den extrema mobbning jag blivit utsatt för i forum, Twitter, via e-post till mig och min arbetsgivare, samt till potentiella arbetsgivare o.s.v. Det finns nog fler som blivit illa behandlade och mobbade av Mattecentrums ledning.

En ganska låg sak som jag upptäckte på Twitter var att Mattecentrum köpte elever som medlemmar i Mattecentrum för Twix (choklad) som innehåller transfetter (vars giftighet kunniga kemilärare kan informera er om). Mattecentrum tjänar på att elever är medlemmar eftersom de då får mer pengar från Ungdomsstyrelsen, samt kan använda sitt medlemsantal i marknadsföringen när de tigger ytterligare pengar från stat och kommun samt företag. Dessutom innehåller som sagt Twix ett hjärnskadligt gift, transfetter, som bl.a. kleggar igen blodkärlen i hjärnan samt har andra skadeverkningar. Det grundläggande felet är dock att det är möjligt att få statliga bidrag för en massa passiva medlemmar i en ungdomsorganisation och att man kan ha stadgar för lokalorganisationer som gör att alla pengar skickas till en liten ledningsgrupp av vuxna som på så sätt blir välförsörjda utan att arbeta. Om Mattecentrum bara fick bidrag för dem som verkligen besöker räknestugorna så skulle de inte ha råd att försörja en ledningsgrupp.

Vill ni få nyheter om Mattecentrum så kan ni följa gruppen @MaFyKe på Twitter.

Mvh,
M. O. B., MSc/fil. mag. i fysik från Lunds universitet (LU). Har bl.a. studerat kursen ”Matematik för lärare” vid LU och börjat lärarutbildning till gymnasielärare vid Linnéuniversitetet (2005) samt gått 70% av en Lärarutbildning till 4-9-lärare vid Malmö högskola (1999). Rekommenderar ej lärarutbildningen vid Malmö högskola. 

Written by U.P.A.

10 maj, 2013 den 21:54

Publicerat i Skolan

Tagged with , , ,

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Mattecentrum inte borde få ha 90-konto beror på att de använder pengarna till att avlöna personal som i sin […]


Kommentera

